baiano
איך הכל עובד?
ההודה - מעגל הלחימה

משחק קפוארה אשר מתבצע במסגרת קבוצתית כלשהי, מתבצע במסגרת ההודה - זהו המעגל אשר הקבוצה יוצרת מסביב לשני שחקנים. הנוכחים בהודה שרים ומוחאים כפיים, וחלקם גם מנגנים במגוון כלים ייחודיים. להודה יש מנהיג, והוא בדרך כלל המורה או הלוחם המנוסה ביותר, המנגן בבירימבאו הראשי. בסמכותו של מנהיג ההודה לעצור את הקרב בכל שלב שיבחר, לסמן לאלו המבקשים להיכנס לשחק את הזמן בו הם רשאים להיכנס, וכמו כן הוא זה שמכתיב בדרך כלל את קצב השירה והנגינה. מושג נוסף הקשור להודה הוא "אַשֶה" (axé) אשר פירושו הוא "אנרגיה". האשה הוא פרץ האדרנלין הזורם בגופו של הקפואריסט בזמן השירה או המשחק. אשה גבוה הוא המפתח לאינסטיקטים מהירים ומשחק זורם ומלהיב.

המשחק בדרך כלל אינו כולל מגע רב. בעוד שנהוג ומקובל לערוך קרבות בהם מותר להפיל את היריב, שחקן מנוסה יעדיף לסמן ליריבו תנועה אחר תנועה את עליונותו על ידי בלימתה בשבריר השנייה שלפני המגע, ותוך התחמקות עקבית מהתקפות היריב. נהוג לקרוא לצורה זו של לחימה - משחק, אף כי הפועל "לשחק" במובן הזה עשוי לשמש גם לקרבות רציניים יותר. כאשר שני השחקנים במעגל הם ברמה גבוהה, ניתן להגיע לידי מגע, הפלות ואף הרמות. הדבר תלוי גם בסגנון המשחק וקצבו.

התנועות ההתקפיות של הקפואירה מורכבות ברובן מבעיטות והכשלות, כשקיים שימוש גם בידיים ואגרופים, אך הוא פחות נפוץ. בנוסף משולבים בקרב תרגילי אקרובטיקה וגמישות שנועדו לתמרן סביב המעגל והיריב, כמו גם על מנת להדגים את כישורי הלוחם. תרגילים רבים משלבים התקפה בתרגילי ראווה ומשלבים עמידות ידיים וראש, גלגלונים, סחרורים, קפיצות, פליק פלקים וסלטות יחד עם בעיטות ואגרופים. אצל הקפואריסטים המתקדמים ניתן לראות אף שילובים מרהיבים של מספר תרגילים מוכרים אשר יחד יוצרים קומבינציה מרשימה ביותר של תנועות מהירות ומדויקות.
נגינה ושירה בקפוארה

המוזיקה והשירה מהווים חלק חשוב בקביעת הקצב וסגנון המשחק. המקצב משתנה במהירות במהלך הקרבות בין השאר בהתאם לקצב השירים, החל מאיטי מאוד כמו אנגולה, ועד מהיר מאוד כמו סאו בנטו גרנדי די אנגולה. למקצבים השונים סגנון משחק שונה, ולחלקם שירים המיוחדים להם.

במהלך הקרב, נמצא השחקן מול יריבו, מוקף במעגל שר, מתופף ומוחא כפיים. חלק מהחוויה של לחימה במעגל קפואירה העשוי להחוות לעתים על ידי לוחם הוא מעין טראנס אליו נכנס המשתתף בקרב בעקבות התנועות הקצביות המאוחדות על ידי קצב הג'ינגה והמתחברות למוזיקה הרועשת לעתים על ידי הבאה למצב הכרתי שונה מהרגיל.
סרטוני הקבוצה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
sequence mestre bimba
מסטרה Bimba, היוצר של הסגנון האזורי של קפוארה, יצר את השיטה הראשונה כדי ללמוד קפוארה, היא כלל הרצף הגיוני של תנועות התקפה, הגנה , הכניס לתוך רצף פשוט עבור החניכים.
מותר לתלמידים ללמוד איך לשחק עם תחושה של מוטיבציה וביטחון. סטודנט לשעבר מסביר, "אלה הם סדרה של תרגילים גופניים מלאים והם מאורגנים במספר השיעורים המעשיים ויעילים למתחילים בקפוארה. הם מבוצעים בתוך קטעים עם זמן מועט ככל האפשר. כמערכת זו של התקפה והגנה. "

8 רצפים של מסטרה Bimba 

Sequence 1 :
 
 
 שחקן אחד ( מכנסיים רגיל) : Meia Lua de Frente, Meia Lua de Frente, Armada, Aú
שני שחקנים ( מכנסי פסים ) : Cocorinha, Cocorinha, Negativa, Cabeçada
 
זה יכול להיות מחולק לשלבים הבאים :
שלב 1 שני השחקנים מתחילים Ginga
שלב 2 שחקן אחד צעדים קדימה לעבר שחקן שני כדי להיות בעמדה לתקוף
שלב 3 נגן התקפות אחת עם Meia Lua de Frente , בעוד השחקן שני מגנה על עם Cocorinha
שלב 4 כאשר אחד השחקנים סיים את בעיטת שחקן שני קם
שלב 5 שחקן התקפות אחת שוב עם Meia Lua de Frente . שחקן שני מגן עם Cocorinha
שלב 6 שחקן אחד מסיים את הבעיטה אבל במקום לקחת את הרגל בחזרה למיקום Ginga , מסיים עם כף הרגל קדימה בעמדה לתקוף עם הארמדה
שלב 7 שחקן אחד עם הארמדה
שלב 8 שחקן שני מגן Negativa, ומציב את הרגל מאחורי שחקן רגל תמיכת Ones , על מנת לקחת אותו למטה
שלב 9 שחקן אחד בורח עם au
שלב 10 שחקן שני התקפה עם Cabeçada ( בעוד שחקן אחד הוא עדיין ב -Au)
 
 Sequence 2 :
 
 
שחקן אחד (מכנסיים רגיל) : Martelo, Martelo, Cocorinha, Benção, Aú
שני שחקנים (מכנסי פסים)  Banda, Banda, Armada, Negativa, Cabeçada
 
זה יכול להיות מחולק לשלבים הבאים:
שלב 1 שני השחקנים מתחילים Ginga
שלב 2 שחקן אחד עם Martelo אבל שחקן שני מנסה לטאטא אותו עם בנדה (אבל לא!)
שלב 3 התקפה אחת שוב עם Martelo (רגל נגדית) ושוב שחקן שני מנסה לטאטא אותו עם בנדה (אבל לא!)
שלב 4 שחקן שני עם הארמדה
שלב 5 שחקן אחד מגן עם Cocorinha
שלב 6 שחקן אחד עומד והתוקף עם Bencao
שלב 7 שחקן שני מגן   ב-Negativa,
שלב 8 שחקן אחד בורח עם au
שלב 9 שחקן שני התוקף עם Cabeçada (בזמן ששחקן אחד הוא עדיין בAu)
 
  Sequence 3 :
 
 Sequence 3
 
 
שחקן אחד (מכנסיים רגיל): Queixada, Queixada, Cocorinha, Bencao, Au
שני שחקנים (מכנסי פסים): Cocorinha, Cocorinha, Armada, Nevagtiva, Cabeçada
 
זה יכול להיות מחולק לשלבים הבאים:
שלב 1 שני השחקנים מתחילים Ginga
שלב 2 שחקן אחד צעדים קדימה (עם רגל ימין)
שלב 3 שחקן התוקף אחת עם Queixada אבל שחקן שני מגנה עם Cocorinha
שלב 4 ברגע ששחקן אחד מסיים את בעיטת שחקן שני קם
שלב 5 שחקן התוקף אחת עם Queixada, שחקן שני מגן עם Cocorinha
שלב 6 שחקן אחד מסיים את הבעיטה ושחקן שני קם מוכנים לתקוף
שלב 7 שחקן שני התוקף עם הארמדה. שחקן אחד מגן על עם Cocorinha
שלב 8 שחקן אחד עומד והתקפות עם Bencao. שחקן שני מגן Nevagtiva
שלב 9 אם שחקן שני היה מושך את רגלו של שחקן אחד הוא היה נופל חזק
שלב 10 שחקן אחד בורח עם AU. התוקף שחקן שני עם Cabeçada.
 
   Sequence 4 :
 
 
Sequence 4 
 
 
שחקן אחד (מכנסיים רגיל) :Galopante, Negativa, Rolê
שני שחקנים (מכנסי פסים):  Arrastão, Au
 
זה יכול להיות מחולק לשלבים הבאים:
שלב 1 שני השחקנים מתחילים Ginga
שלב 2 שחקן התקפים אחד עם Galopante. שחקן שני מגן על ידי המכה בכתפו כנגד הירך של שחקן אחד תוך משייכתו מאחור הברכיים - מפיל אותו
שלב 3 שחקן אחד נופל על הרצפה
שלב 4 שחקן אחד נופל Negativa,. שחקן שני נמלט עם au
התקפות שלב 5 שחקן אחד עם Cabeçada
 
 
  Sequence 5 :
 
Sequence 5 
 
 שחקן אחד (מכנסיים רגיל): Giro, Joelhada, Aú 
שני שחקנים (מכנסי פסים) :  Arpão de Cabeça, Negativa, Cabeçada
 
 
זה יכול להיות מחולק לשלבים הבאים:
שלב 1 שני השחקנים מתחילים Ginga
שלב 2 שחקן אחד מבצע Giro, מאיים לתקוף. שחקן שני מגן עם Cocorinha ולאחר מכן תוקפים עם Arpão דה Cabeça
שלב 3 שחקן התוקף אחת עם Joelhada שמטרתה פניו של השחקן השני. שני שחקנים נע במהירות Negativa,
שלב 4 שחקן אחד בורח עם au
 שלב 5 שחקן שני עם Cabeçada
 
 
  Sequence 6 :
 
 Sequence 6
 
 
 
שחקן אחד (מכנסיים רגיל) Meia Lua de Compasso, Cocorinha
שני שחקנים (מכנסי פסים) Cocorinha, Meia Lua de Compasso
זה יכול להיות מחולק לשלבים הבאים:
שלב 1 שני השחקנים מתחילים Ginga
שלב 2 שחקן אחד מתכונן לתקוף עם Meia Lua de Compasso
שלב 3 שחקן התוקף אחת עם Meia Lus דה Compasso. שחקן שני מגן עם Cocorinha
שלב 4 שחקן שני מתכונן לתקוף עם Meia Lua de Compasso מCocorinha
שלב 5 שחקן שני התוקף עם Meia Lua de Compasso. שחקן אחד מגן על עם Cocorinha
 
  Sequence 7 :
 
 
Sequence 7
 
 
 
 
שחקן אחד (מכנסיים רגיל) Armada, Cocorinha, Bencao, Au
שני שחקנים (מכנסי פסים) Cocorinha, Armada,
 Negativa
 
 
שלב 1 שני השחקנים מתחילים Ginga. שחקן אחד מתכונן לתקוף עם הארמדה. שחקן שני מגן עם Cocorinha
שלב 2 שחקן שני עומד ומכין להתקפות נגד עם הארמדה
שלב 3 שחקן שני התוקף עם הארמדה. שחקן אחד הולך במהירות לCocorinha
שלב 4 שחקן אחד עומד והתוקף עם Bencao. שחקן שני מגן Negativa, ומכינים לטאטא את רגלו של שחקן אחד
שלב 5 שחקן אחד בורח עם AU. התוקף שחקן שני עם Cabeçada
 
Sequence 8 : 
 
 
Sequence 8
 
 
שחקן אחד (מכנסיים רגיל): Bencao, Au
שני שחקנים (מכנסי פסים): Negativa, Rolê, Cabeçada
 
 
זה יכול להיות מחולק לשלבים הבאים:
שלב 1 שני השחקנים מתחילים Ginga. התוקף שחקן אחד עם Bencao. שחקן שני מגן Negativa,
שלב 2 בעוד Negativa, שחקן שני מקומות הגופן הקדמי שלו מאחורי רגל התמיכה של שחקן אחד
שלב 3 שחקן אחד בורח עם AU. שני שחקנים משתמשים  Rolê להתקרב והתקוף עם Cabeçada.
 
מה זה קפוארה?
 
מקור השם:

מקור המילה קפוארה איננו ידוע בבירור וישנן מספר השערות:
  
 1. שזו מילה בפורטוגזית שמשמעותה: "עשב גבוה". בעבר הרחוק בברזיל, כאשר האדון היה שואל היכן העובדים היו משיבים לו: ב"קפוארה" – כלומר, הם רוקדים לתומם.

2. פירוש אחר משמעו: חלקת יער שפונתה ע"י כריתת או שריפת עצים.
 
3. ההיסטוריון מקונגו בשם ק. קיא בונסקי פו- קיאו סבור כי מדובר  בעיוות של המילה קיפורה משפת הקיקונגו שמשמעותה לרפרף, ל"פרפר" מקום למקום, להיאבק, להילחם או להלקות ובמיוחד משמש לתיאור תנועות של תרנגולים בקרב.

4. היסטוריונים שחקרו את מקור המילה בתרבות האינדיאנית סבורים
שהמילה "קפוארה" היא בעצם חיבור של שתי מילים: ERA CAPUAA שפירושן "תקופת קפואה" על שם שבט הקפואה האינדיאני שנאבק בתקופה הקולוניאלית בעריצים הפורטוגלים.


רקע:
קפוארה זו אומנות לחימה שמלומדת ומתורגלת עם מוזיקה וריקוד, זו לחימה עם הגנה והתקפה בעת הצורך. ישנם כמה סוגים של חינוך כגון: היסטוריה, פילוסופיה, מסורתי, תרבותי, ספורט, מהירות, מחשבה וכבוד.

קפואירה זה גוף: לפי דעת הקהל קפוארה זה ענף ספורט שמשלב בתוכו גמישות, קורדנציה מוטורית, שיווי משקל, אקרובטיקה, זריזות ותנועות מהרגליים ועד לראש. בתחילת כל שיעור יש 20 דקות מקסימום של מתיחות וחינוך גופני. הקפוארה מורידה את הקלוריות, מעלימה את הצלוליטיס, מחזקת את השרירים, מייצבת ומחטבת את הגוף. הקפוארה עוזרת למחזוריות הדם הלב והריאות .

קפוארה זה מחשבה: כשהאתלט מתאמן הוא יכול להגמל מסיגריות, משתיית אלכוהול ושימוש בסמים. הקפוארה בריאה לגוף ולנפש: היא מקנה נחישות לשיווי משקל ויציבות, לרפלקסים, להבנה, לכוח הרצון ולשיפור הביטחון עצמי.

קפוארה זה נשמה (Alma): קפוארה זו תרפיה לגוף ולנשמה שמקנה אנרגיות חיוביות ועוזרת לשיפור הפתיחות הרגשית והקואורדינציה באמצעות ריקוד ותנועות הגוף.

חיפוש

מבזקים